De 80/20 regel
Koester je beste klanten en neem afscheid van de slechtste. Heb jij wel eens uitgerekend wat de positieve gevolgen voor winstgevendheid en groei van jouw bedrijf zouden zijn? En heb jij er wel eens naar gehandeld?
20% van de producten en 20% van de klanten zorgen voor 80% van de omzet
20% van de verkoop staat voor 80% van de winst
Maar ook:
20% van de klanten zorgt voor 80% van de klachten
Bovenstaande tekst is misschien heel kort door de bocht want uiteindelijk is iedere klant een klant, hoe klein of groot ze ook zijn. Én als je als ondernemer jouw klant tevreden kan maken en houden kan die kleine klant uitgroeien tot de grootste klant. Daarnaast: als 80% van jouw klachten over hetzelfde onderwerp gaan dan moet er wel iets veranderen binnen jouw organisatie.
Toch is bovenstaande tekst geen complete onzin. Ik denk dat het voor een ondernemer goed is om inzicht te krijgen in de cijfers, al is dit alleen maar om focus te houden op de belangrijke zaken in jouw bedrijf. Naast focus kan dit inzicht ook zorgen voor een “stuur” op jouw onderneming.
Heb jij als ondernemer ook de behoefte om inzicht te krijgen in die belangrijke 20%?
Neem dan contact op met Miranda via het contactformulier