Waarom je een content planning zou moeten gebruiken

Een content planning zegt je waarschijnlijk niks en als het je wel iets zegt dan roept het wellicht een hoop gedoe bij je op. Dit is echter zeker niet gegrond, het kan je zelfs een hoop gedoe en tijd besparen en daarnaast juist iets opleveren.

Wat is een contentplanning?

Een contentplanning is heel simpelweg een planning van de content die jij de komende periode wilt plaatsen. Het is per persoon een beetje afhankelijk hoe deze eruit ziet en wat je fijn vindt werken. Je kunt hem bijvoorbeeld op de computer maken in Word of Excel, maar ook gewoon op een geprinte kalender. Het heeft dus niet perse een bepaald uiterlijk, maar kan gemaakt worden in de vorm die bij jou past en voor jou goed werkt.

Overzicht van je content

In een contentplanning kun je aangeven wanneer je een nieuwe blog op je website wilt plaatsen, een video op YouTube, een nieuwsbrief wilt versturen of wilt posten op social media. Het handige aan deze planning is net als met andere plannings dat je vooraf heel duidelijk ziet welke content je deze maand moet maken en posten. Het geeft daarbij vooral een handig overzicht.

Marketingplannen uitwerken

De contentplanning kan je maken als houvast, maar kan ook heel goed werken om een bepaalde campagne of actie vorm te geven. Organiseer je bijvoorbeeld een evenement dan kan je vooraf een lijstje maken met de onderwerpen die je graag wilt delen. Vervolgens ga je kijken via welke kanalen je het wilt delen en in welke vorm of frequentie om dit vervolgens in te plannen op je contentplanning in aanloop naar je evenement. Dit geeft dus veel houvast voor je marketingplannen en de uitwerking hiervan.

Inspelen op bepaalde dagen

Maar niet alleen marketingplannen kunnen hierin worden gepland, ook maakt het werken met een planning het veel makkelijker om in te spelen op bepaalde dagen. Denk aan verjaardagen, feestdagen, begin van de vakantie, nog x aantal weken tot ponykamp. Het is natuurlijk hartstikke leuk om daar met je content iets mee te doen, maar als het moment daar is dan schiet het er nog wel eens bij in. De planning is dus ook een goed geheugensteuntje.

Content alvast uitwerken

Sommigen maken bij een contentplanning enkel een planning met wat er wanneer gepubliceerd moet worden, maar je kunt natuurlijk ook een versie maken waarbij je alles direct uitwerkt. Pak één moment per week, twee weken of maand waarin je alle content die op voorhand te maken is, alvast produceert. Het is nu enkel nog een kwestie van inplannen en je hebt tot je volgende periode geen omkijken meer naar je content.

Inplannen

Er zijn tegenwoordig allerlei tools waarmee je al je content kunt inplannen. Op je website kan je ervoor zorgen dat blogs op een bepaalde datum en tijd online komen, maar met social media kan dat ook. Op YouTube zijn video’s in te plannen en in de ‘Creator Studio’ van Facebook kun je ook je Facebook en Instagram berichten inplannen.

Sabine
Sabine
Sabine Timman
Owner SAB Fotografie & Media
0031 (0) 6 29150873
www.sab-fotografie.nl

Wil jij je content door een professional laten maken? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een gratis content check.